A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Ротмістрівська сільська територіальна громада
Черкаська область, Черкаський район

Алгоритм виявлення сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах та робота з такими сім’ями

Дата: 06.10.2021 12:32
Кількість переглядів: 99

 

На сьогоднішній день досить актуальною проблемою є потрапляння сімей у складні життєві обставини.

Складні життєві обставини – соціальні, економічні, звичаєві, комунікаційні, вікові, медичні, родинні та інші проблеми і виклики, які людина не в змозі подолати самостійно і які спричинюють її соціальну дезадаптацію, випадання зі звичних соціальних систем.

Причини потрапляння сімей до сжо можуть бути різні як несприятливі зовнішні так і внутрішні чинники, а саме:

  1. сім’ї, у яких дітей відібрано у батьків без позбавлення їх батьківських прав;
  2. сім’ї, де триває процес розлучення батьків і вирішується спір між матір’ю та батьком щодо визначення місця проживання дітей, участі батьків у їх вихованні;
  3. сім’ї з дітьми, в яких тривала хвороба батьків перешкоджає їм виконувати свої батьківські обов’язки;
  4. сім’ї, у яких виховуються діти з інвалідністю, та сім’ї з дітьми, у яких батьки мають інвалідність;
  5. сім’ї, у яких батьків поновлено в батьківських правах;
  6. сім’ї з дітьми, де батьки є трудовими мігрантами;
  7. малозабезпечені сім’ї з дітьми;
  8. сім’ї, діти з яких перебувають у закладах інституційного догляду та виховання;
  9. сім’ї, дітей з яких влаштовано в сім’ю патронатного вихователя;
  10. сім’ї, у яких діти систематично самовільно залишають місце проживання;
  11. сім’ї, у яких діти систематично без поважних причин не відвідують заклади освіти;
  12. жінки, які виявили намір відмовитися від новонародженої дитини;
  13. неповнолітні одинокі матері (батьки);
  14. діти, які перебувають на вихованні в сім’ях опікунів, піклувальників, прийомних сім’ях, дитячих будинках сімейного типу;
  15. особи з числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування;
  16. особи з особливими освітніми потребами;
  17. внутрішньо переміщені особи;
  18. повнолітні недієздатні особи (у разі відсутності в них опікуна);
  19. особи, звільнені з місць позбавлення волі;
  20. учасники антитерористичної операції та особи, які здійснювали заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.

Україна, як соціальна держава, взяла на себе зобов'язання дбати про осіб, які потрапили у складні життєві обставини, допомагати їм повернутись до нормального життя шляхом надання їм соціальних послуг, для виведення сімей із складних життєвих обставин, щодо  мінімізації сжо та покращення ситуації.

Субєкти виявлення сімей:

Суб’єктами виявлення осіб/сімей, які належать до вразливих категорій населення або перебувають у складних життєвих обставинах, є структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчі органи міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад (далі - органи соціального захисту населення), центри соціальних служб, центри надання соціальних послуг, територіальні центри соціального обслуговування (надання соціальних послуг), інші установи/заклади надання соціальних послуг, у тому числі спеціалізовані служби підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, служби у справах дітей, соціальні менеджери, фахівці із соціальної роботи або інші уповноважені посадові особи виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, заклади освіти, охорони здоров’я, уповноважені підрозділи органів Національної поліції, центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, а також підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, громадські об’єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи - підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності.

Соціальну роботу із сім'ями, які перебувають у складних життєвих обставинах, безпосередньо здійснюють спеціалісти Центру соціальних служб  відповідно із Порядком виявлення сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах, надання їм соціальних послуг та здійснення соціального супроводу таких сімей (осіб), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №587,                               від 01червня 2020 р, а також постанови №775 від 27.07.2021р.

Виявлення сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, здійснюється на підставі особистої заяви одного із членів сім'ї або відповідно до повідомлення, інформації, що надається суб'єктами соціальної роботи: організаціями, установами, підприємствами, сільськими і селищними радами, міськими та районними у містах державними адміністраціями, органами охорони здоров'я, освіти, внутрішніх справ, установ виконання покарань тощо. Інформація про неблагополуччя в сім'ї з дітьми може бути надана пересічними громадянами, а також отримана фахівцями з соціальної роботи під час візитів у сім'ю. Вся отримана інформація передається до Центру соціальних служб та  службі у справах дітей та сім'ї. Враховуючи, що виявлення і надання соціальної допомоги сім'ям, які опинилися у складних життєвих обставинах, потребує організації міжсекторальної і міжгалузевої взаємодії спеціалістів різних професійних напрямів, закладів та установ, діяльність державних установ щодо виявлення та надання соціальної допомоги сім'ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, функціональні обов'язки кожного із суб'єктів, регулюється нормативними документами. 

У випадку, якщо інформацію про сім'ю, яка перебуває у складних життєвих обставинах, отримують суб'єкти соціальної роботи, то вони мають протягом трьох робочих днів повідомити про це Центр соціальних служб. Форма Повідомлення/інформації про дитину, сім'ю (особу), яка перебуває у складних життєвих обставинах, затверджена наказом Міністерства соціальної політики України від 13.07.2018 № 1005.

У разі надходження усної або письмової інформації про підозру або факт насильства в сім'ї, або реальну загрозу його вчинення, жорстоке поводження з дитиною, залишення дитини без піклування батьків, виникнення іншої ситуації, яка загрожує життю чи здоров'ю члена сім'ї, фахівець з соціальної роботи разом з психологом центру здійснює екстрене втручання у ситуацію з метою негайного усунення або мінімізації наслідків. 

Наступним етапом роботи є відвідування сім'ї за місцем фактичного проживання та збір додаткової інформації про умови життєдіяльності сім'ї, причини та фактори, які обумовили появу складних життєвих обставин, засоби та можливості для їх подолання; аналіз потреб, підготовка рекомендацій щодо здійснення подальшої соціальної роботи з ними. За результатами оцінки потреб  та аналізу інформації визначається необхідність у соціальному супроводі,  або надання сім’ї, яка опинились у складних життєвих обставинах соціальних послуг із заведенням соціальної картки сім’ї/особи, затвердженої наказом Міністерства соціальної політики України 13.07.2018 року №1005

Здійснення соціального супроводу визначається індивідуально для кожної сім'ї, яка перебуває у складних життєвих обставинах, з урахуванням гостроти проблеми, ступеня функціональної спроможності членів родини самостійно мінімізувати негативні наслідки або повністю подолати складні життєві обставини, рівня розвитку зв'язків сім'ї із соціальним оточенням. 

Після завершення соціального супроводу сім'я інформується про способи й організації соціальної підтримки, якими вона може скористатися в майбутньому. У разі потреби подальшої соціальної підтримки сім'ї після завершення соціального супроводу, Центр соціальних служб продовжує надавати сім'ї соціальні послуги, зокрема, допомогу в оформленні документів, проведення консультацій з психологом, юристом, соціальним педагогом тощо. Строк надання такої підтримки визначається окремо для кожної сім'ї і не може становити менше двох місяців.

Результат у кожному випадку є індивідуальним, основним є те, що сім'я досягає такого рівня, при якому вона в змозі функціонувати самостійно, не потребуючи сторонньої допомоги. На практиці можна виокремити такі показники: рівень матеріального забезпечення сім'ї доведений до середнього; відновлені контакти родини з її оточенням, дитина відвідує дитячий садок, школу, училище і т.д.; вживання алкоголю зменшилось; вирішені інші специфічні для даної сім'ї проблеми.

Також, що є не менш важливо, слід додати, що служба у справах дітей, обов’язково повинна взяти на відповідний облік дітей, що потрапили в сжо та внести їхні дані до Журналу обліку дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах. Виявлення дітей може здійснюватися:

- шляхом безпосереднього звернення дитини або її законного представника до служби у справах дітей чи до інших суб’єктів соціальної роботи з сім’ями, дітьми та молоддю;

- шляхом отримання повідомлень від суб’єктів соціальної роботи з сім’ями, дітьми та молоддю;

- за зверненням громадян.

 При цьому при взятті дитини на облік повинна бути визначена домінуюча підстава (підстава, яка мала найбільший негативний вплив на стан її здоров’я та розвитку).

Служба у справах дітей також, як і інші надавачі послуг, вживає всих необхідних заходів, щодо виведення сімї із складних життєвих обставин.

 

Публікацію підготувала Служба у справах дітей Ротмістрівської сільської ради

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь