Ротмістрівська сільська територіальна громада
Черкаська область, Черкаський район

Суїцидальна поведінка у підлітків: причини виникнення та алгоритми подолання

Дата: 26.03.2021 08:52
Кількість переглядів: 6748

Фото без опису

Підлітковий вік характеризується сильними переживаннями та підвищеним ризиком суїцидальності. Це пов’язано з нестабільністю самооцінки, невмінням долати життєві труднощі, витримувати стрес і напругу, високою навіюваністю тощо. Більш того, останнім часом ще одним фактором ризику стало розповсюдження Інтернету та поширення онлайн-взаємодії.

Разом з психологинею Олена Литвиненко ми розглянемо цю важливу та тривожну тему, визначимо причини виникнення суїцидальної поведінки та способи її профілактики, а також сформулюємо алгоритм надання екстреної психологічної допомоги особам, які вирішили вчинити самогубство.

Фактори ризику скоєння суїциду

  • психіатричні розлади;

  • імпульсивність;

  • вживання алкоголю;

  • доступність засобів;

  • наявність попередніх спроб;

  • самотність, проблемні стосунки;

  • фінансові труднощі;

  • проблеми з законом;

  • соматична хвороба з болем;

  • втрата близької людини.

Фактори зменшення ризику скоєння суїциду

  • Надія на зміни.

Важливо доносити до підлітка, що всі ті речі, через які він переживає, не фатальні, і рано чи пізно вони зможуть це все подолати.

  • Важливі цілі, плани, мрії.

Ми маємо допомогти підлітку вибудувати довготермінову, важливу ціль, яка буде співзвучною з їх цінностями і заради якої варто було б жити.

  • Стосунки, любов до близьких, відповідальність за них.

Коли підліток має гарні, дружні стосунки в реальному світі, в нього в рази зменшується ризик вступу в різні онлайн-групи, які бувають дуже небезпечними. До того ж в нього буде до кого звернутись, якщо в нього виникнуть якісь суїцидальні думки.

  • Любов до життя.

  • Релігійні переконання.

Ми в жодному разі не маємо нав’язувати підліткам якісь переконання, проте за статистикою підлітки, які є релігійними, в рази рідше вчиняють самогубства.

Відмінності між суїцидальною і самоушкоджуючою поведінкою

Іноді на підлітку можна помітити певні порізи, шрами і буває важко відрізнити, чи у цьому випадку йдеться про суїцидальну поведінку чи ні.

Перш за все суїцидальну поведінку можна вирізнити за тим, що тут наміром є самогубство. Ці підлітки не хочуть жити, їх нічого не утримує в житті. Частіше за все має місце хронічне відчуття безнадійності і самотності. При несуїцидальній самоушкоджуючій поведінці у дітей зовсім інші мотиви і ними керує емоційний стан — гостра злість, відчай або нестерпний дистрес, які заполонили людину. Такі дії допомагають їй розслабитись, адже тоді зі своїх проблем вона перемикається на фізичні відчуття, які можуть бути сильнішими.

Суїцидальна поведінка характеризується тяжкими та небезпечними для життя форми саморуйнівної поведінки. Тобто, чимось таким, що є незворотнім. При несуїцидальній поведінці порізи можуть бути не там де вени, а навіть з протилежної сторони або ж це можуть бути порізи ніг.

При суїцидальній поведінці, якщо вже були спроби самоушкодження, то вони, звісно, можуть повторитись. При несуїцидальній поведінці ризик рецидивів набагато вищий, адже підліток і наступного разу, стикнувшись з сильними переживаннями повернеться до самоушкодження, бо не знає як інакше справлятись з цим. У такому випадку психологиня радить підвищувати емоційну компетентність підлітків, навчати їх тому, як впоратись з гострими емоціями не ушкоджуючи себе.

Причини розповсюдження онлайн груп смерті

На жаль, останні роки набирають популярності групи смерті в Інтернеті, які наштовхують дітей на суїциди. Які ж причини того, що підлітки, поспілкувавшись з кимось в онлайні та, не маючи якихось серйозних стресових факторів, йдуть з життя?

  • Самотність підлітків та невпевненість в собі.

  • Прагнення приналежності до групи.

  • Схильність до ризикованої поведінки.

  • Недостатньо розвинене прогностичне та критичне мислення.

  • “Дифузія” реального та віртуального світів.

Логіка надання психологічної допомоги

Що робити, якщо ви стикаєтесь з дитиною, яка має намір вчинити самогубство?

  1. Не засуджувати, не звинувачувати.

  2. Валідизувати страждання.

Ми маємо поговорити з дитиною про причини цієї поведінки, як це все почалось, що він відчуває та зазначити, що страждання в цьому випадку є нормальними, що ми його розуміємо.

Приєднатись і стабілізувати.

Необхідно надати способи екстреного емоційного відновлення, дати можливість підлітку висловити свої емоції.

  1. Врегулювати емоційний стан.

  2. Скласти антисуїцидальний план.

Це передбачає усунення засобів суїциду+присутність близької особи для моніторингу, план самостійних дій у відповідь на суїцидальні думки, план залучення соціального оточення на допомогу і так далі.

Працювати над пошуком глибинних причин.

Профілактика

  • Психологічна просвіта.

  • Теплі довірчі взаємини з іншими.

  • Цікаві активності в реальному світі.

  • Пошук ресурсів та “якорів”.

  • Рання психіатрична діагностика.

Для того, щоб дізнатись більше про причини виникнення та алгоритми подолання суїцидальної поведінки у підлітків переходьте за посиланням та дивіться весь вебінар Олени Литвиненко — https://vseosvita.ua/webinar/suicidalna-povedinka-u-pidlitkiv-pricini-viniknenna-ta-algoritmi-podolanna-328.html

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень