A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Ротмістрівська ОТГ
Черкаська область, Смілянський район

ГАДЖЕТИ ТА ДІТИ : КОРИСТЬ ЧИ НЕБЕЗПЕКА

Дата: 24.01.2020 11:10
Кількість переглядів: 297

Сучасну людину важко уявити без ґаджетів.Комп’ютери, планшети, смартфони використовуються на роботі та на відпочинку, вдома, на вулиці, у громадських місцях. Вони дуже міцно увійшли в наше життя. .ЦЙги не залишаються осторонь сучасних технологій і уже досить часто з раннього віку вони користуються сучасними гаджетами. Замість читання книжки дорослі дають дитині планшет або смартфон, в більшості випадків мультфільми діти дивляться не з екрана телевізора, а з маленького екрана гаджета, замість прогулянки на свіжому повітрі вмикають планшет з грою.

Не можна недооцінювати сучасний ігровий та розвиваючий контент: інтерактивні ігри, логічні ігри, ігри, що розвивають моторику дітей, пісні з рухами та багато іншого.

З одного боку, це, начебто, і не погано, завдяки цьому сучасні діти швидше розвиваються і стають ча­стиною інформаційного суспільства. Але виникають питання щодо корисності та небезпеки використан­ня ґаджетів для здоров’я і розвитку дитини.

Психологи вважають, що, незважаючи на до­статню кількість красивих і корисних додатків: розвиваючі ігри (пазли, цифри, алфавіт, лабірин­ти), творчі ігри, пізнавальні ігри (звуки лісу, тварин, навколишній світ), ігри на увагу та логіку, - до двох років цими засобами краще не користуватися. Навіть якщо і показувати їх дитині, важливо, щоб вона не перебувала з ґаджетом один на один. Саме батьки вчать дитину всьому, оточують її турботою, дають відчуття захищеності. Якщо всього нового дитину почне вчити планшет, то довіра до батьків виявиться під питанням. У майбутньому це може призвести до проблем у відносинах і поведінці.

Зовсім позбавляти дитину знайомства з гадже­тами нерозумно, оскільки в сучасному світі вона так чи інакше з цим зіткнеться.

На думку педіатра, у перші роки життя дитина дуже активно розвивається, пізнає світ і росте. До­помагати в цьому їй повинні зовнішні стимули з реального світу - ігри, іграшки, які можна помаца­ти, розповіді батьків, а не віртуальна реальність. Да­вати грати з планшетом краще після двох років, ко­ли у дитини з’являються усвідомлені дії, але не більше години на день, для дітей дошкільного віку - не більше двох годин на день.

У різних країнах проводяться дослідження щодо впливу ґаджетів на здоров’я та розвиток дітей.

Канадські вчені провели довгострокове дослі­дження за участю майже 2,5 тисяч канадських дітей і з’ясували, що тривале сидіння перед екраном у віці двох і трьох років призводить до низьких результатів у тестах розвитку в трирічному і п’ятирічному віці.

Сучасні діти починають знайомитися з техно­логіями досить рано, дивлячись телевізор або відео на смартфоні, граючи в різні ігри. Незважаючи на те, що матеріал може бути розвиваючим або освіт­нім, дослідження говорять про те, що використан­ня гаджетів не прискорює розвиток когнітивних здібностей дітей.

Психологи під керівництвом Шері Мадіган (Sheri Madigan) з Університету Калгарі вивчали зв’язок між часом, проведеним за використанням ґаджетів, і когнітивними здібностями дітей. Протя­гом декількох років вони спостерігали за 2441 дити­ною в віці двох, трьох і п’яти років (47,9 відсотка - хлопчики).

Вчені зібрали дані про те, скільки годин на тиждень кожна дитина дивиться відео. Цю інфор­мацію надали матері учасників, які також повідоми­ли про свій соціально-економічний статус, сімей- ний стан і вік пологів (усе це врахували як побічні змінні при аналізі). Когнітивний розвиток дітей пе­ревірили за допомогою стандартизованого тесту А5()-3, який дозволяє оцінити відповідність розу­мових здібностей дітей їхньому віку.

У середньому діти проводили перед екранами 17 годин на тиждень у віці двох років, 25 годин у віці трьох років і 10,8 - у п’ять років. Учені з’ясува­ли, що найбільший час використання ґаджетів на тиждень у віці двох років призвів до низьких ре­зультатів когнітивного тесту у віці трьох років, а у віці трьох років - до низьких результатів у п’яти­річному віці. При цьому вчені не виявили зворот­ного зв’язку, тобто низькі показники розумових здібностей не залежали від того, що діти більше ча­су проводили за гаджетами.

Автори не роблять прямих висновків про при- чинно-наслідковий зв’язок між двома змінними, але відзначають, що він однонаправлений, тобто одна змінна викликає зміни іншої в одних часових рамках, але не навпаки. Вчені зазначають, що надмірне використання ґаджетів може загальмува­ти когнітивний розвиток маленьких дітей, отже, рекомендують батькам переглянути звички дітей щодо використання ґаджетів для того, аби уникну­ти можливих негативних наслідків.

За даними офіційної статистика Німеччини, в 10-річному віці смартфон є більше, ніж у половини дітей країни. При цьому в дев’ятирічному віці спос- терігаєтья різке зростання у користуванні смартфо­ном. За рік число юних користувачів збільшується з 25 до 57 відсотків. Для порівняння: в 6-7-річному віці тільки кожна п’ята дитина в Німеччині користується смартфоном. Безумовно, крім смартфона, в житті німецьких дітей присутні й інші ґаджети. Було визна­чено час, який діти проводять онлайн. У10 років у се­ редньому це 22 хвилини на день. У 6-7 років діти проводять в Інтернеті 11 хвилин.

Бербель Вардецкі, психолог з Мюнхена, не ба­чить нічого страшного в тому, що діти з ранніх років освоюють нову техніку. Шкоду від смартфона він порівнює зі шкодою від телевізора. Він вважає, неможливо змінити чи зупинити розвиток техно­логій і появу технологічних нововведень, тому важ­ливо навчитися розумно поводитися зі смартфо­ном й іншими гаджетами. Психолог вважає, що про наслідки користування гаджетами поки що говори­ти рано, оскільки не вистачає практичного досвіду, але він упевнений, що молодь уже не зможе без смартфона, втім, як і багато дорослих. Експерт на­водить наочне порівняння: «Смартфон - як пупо­вина, її важко розірвати, так як доведеться залиши­тися наодинці з собою».

Натомість Аннетте Лінгенаубер з Гамбурга го­ворить, що лікарі побоюються порушення або відставання в розвитку дитини в області грубої і дрібної моторики й розвитку мови. У дітей старшо­го віку цифрова залежність призводить до пору­шення соціальних навичок.

 

Слід пам’ятати, що для дитини, яка росте і роз­вивається, важливо дотримуватися розпорядку дня. Як правило, такий розпорядок має включати час, відведений на сон, харчування, прогулянки, розва­ги тощо. Використання ґаджетів можна віднести до розваг, обмеживши час їх використання і контро­люючи зміст. Звичайно, дитина не може сама конт­ролювати дотримання розпорядку, це, безумовно, необхідно робити дорослим.

Отже, можна зробити висновок, що для сучас­них дітей використання ґаджетів не є небезпекою, якщо це контролюється дорослими, які усвідомлю­ють ігровий, розвивальний та освітній аспект су­часних технологій.

 

 

Т. М. Дудка,

с. н, с. Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем НАН та МОН України, к. ф. - м. н.,

Ю. М. Волков,

с. н. с. Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем НАН та МОН України, к. б. н.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь