ГАДЖЕТИ ТА ДІТИ : КОРИСТЬ ЧИ НЕБЕЗПЕКА
Сучасну людину важко уявити без ґаджетів.Комп’ютери, планшети, смартфони використовуються на роботі та на відпочинку, вдома, на вулиці, у громадських місцях. Вони дуже міцно увійшли в наше життя. .ЦЙги не залишаються осторонь сучасних технологій і уже досить часто з раннього віку вони користуються сучасними гаджетами. Замість читання книжки дорослі дають дитині планшет або смартфон, в більшості випадків мультфільми діти дивляться не з екрана телевізора, а з маленького екрана гаджета, замість прогулянки на свіжому повітрі вмикають планшет з грою.
Не можна недооцінювати сучасний ігровий та розвиваючий контент: інтерактивні ігри, логічні ігри, ігри, що розвивають моторику дітей, пісні з рухами та багато іншого.
З одного боку, це, начебто, і не погано, завдяки цьому сучасні діти швидше розвиваються і стають частиною інформаційного суспільства. Але виникають питання щодо корисності та небезпеки використання ґаджетів для здоров’я і розвитку дитини.
Психологи вважають, що, незважаючи на достатню кількість красивих і корисних додатків: розвиваючі ігри (пазли, цифри, алфавіт, лабіринти), творчі ігри, пізнавальні ігри (звуки лісу, тварин, навколишній світ), ігри на увагу та логіку, - до двох років цими засобами краще не користуватися. Навіть якщо і показувати їх дитині, важливо, щоб вона не перебувала з ґаджетом один на один. Саме батьки вчать дитину всьому, оточують її турботою, дають відчуття захищеності. Якщо всього нового дитину почне вчити планшет, то довіра до батьків виявиться під питанням. У майбутньому це може призвести до проблем у відносинах і поведінці.
Зовсім позбавляти дитину знайомства з гаджетами нерозумно, оскільки в сучасному світі вона так чи інакше з цим зіткнеться.
На думку педіатра, у перші роки життя дитина дуже активно розвивається, пізнає світ і росте. Допомагати в цьому їй повинні зовнішні стимули з реального світу - ігри, іграшки, які можна помацати, розповіді батьків, а не віртуальна реальність. Давати грати з планшетом краще після двох років, коли у дитини з’являються усвідомлені дії, але не більше години на день, для дітей дошкільного віку - не більше двох годин на день.
У різних країнах проводяться дослідження щодо впливу ґаджетів на здоров’я та розвиток дітей.
Канадські вчені провели довгострокове дослідження за участю майже 2,5 тисяч канадських дітей і з’ясували, що тривале сидіння перед екраном у віці двох і трьох років призводить до низьких результатів у тестах розвитку в трирічному і п’ятирічному віці.
Сучасні діти починають знайомитися з технологіями досить рано, дивлячись телевізор або відео на смартфоні, граючи в різні ігри. Незважаючи на те, що матеріал може бути розвиваючим або освітнім, дослідження говорять про те, що використання гаджетів не прискорює розвиток когнітивних здібностей дітей.
Психологи під керівництвом Шері Мадіган (Sheri Madigan) з Університету Калгарі вивчали зв’язок між часом, проведеним за використанням ґаджетів, і когнітивними здібностями дітей. Протягом декількох років вони спостерігали за 2441 дитиною в віці двох, трьох і п’яти років (47,9 відсотка - хлопчики).
Вчені зібрали дані про те, скільки годин на тиждень кожна дитина дивиться відео. Цю інформацію надали матері учасників, які також повідомили про свій соціально-економічний статус, сімей- ний стан і вік пологів (усе це врахували як побічні змінні при аналізі). Когнітивний розвиток дітей перевірили за допомогою стандартизованого тесту А5()-3, який дозволяє оцінити відповідність розумових здібностей дітей їхньому віку.
У середньому діти проводили перед екранами 17 годин на тиждень у віці двох років, 25 годин у віці трьох років і 10,8 - у п’ять років. Учені з’ясували, що найбільший час використання ґаджетів на тиждень у віці двох років призвів до низьких результатів когнітивного тесту у віці трьох років, а у віці трьох років - до низьких результатів у п’ятирічному віці. При цьому вчені не виявили зворотного зв’язку, тобто низькі показники розумових здібностей не залежали від того, що діти більше часу проводили за гаджетами.
Автори не роблять прямих висновків про при- чинно-наслідковий зв’язок між двома змінними, але відзначають, що він однонаправлений, тобто одна змінна викликає зміни іншої в одних часових рамках, але не навпаки. Вчені зазначають, що надмірне використання ґаджетів може загальмувати когнітивний розвиток маленьких дітей, отже, рекомендують батькам переглянути звички дітей щодо використання ґаджетів для того, аби уникнути можливих негативних наслідків.
За даними офіційної статистика Німеччини, в 10-річному віці смартфон є більше, ніж у половини дітей країни. При цьому в дев’ятирічному віці спос- терігаєтья різке зростання у користуванні смартфоном. За рік число юних користувачів збільшується з 25 до 57 відсотків. Для порівняння: в 6-7-річному віці тільки кожна п’ята дитина в Німеччині користується смартфоном. Безумовно, крім смартфона, в житті німецьких дітей присутні й інші ґаджети. Було визначено час, який діти проводять онлайн. У10 років у се редньому це 22 хвилини на день. У 6-7 років діти проводять в Інтернеті 11 хвилин.
Бербель Вардецкі, психолог з Мюнхена, не бачить нічого страшного в тому, що діти з ранніх років освоюють нову техніку. Шкоду від смартфона він порівнює зі шкодою від телевізора. Він вважає, неможливо змінити чи зупинити розвиток технологій і появу технологічних нововведень, тому важливо навчитися розумно поводитися зі смартфоном й іншими гаджетами. Психолог вважає, що про наслідки користування гаджетами поки що говорити рано, оскільки не вистачає практичного досвіду, але він упевнений, що молодь уже не зможе без смартфона, втім, як і багато дорослих. Експерт наводить наочне порівняння: «Смартфон - як пуповина, її важко розірвати, так як доведеться залишитися наодинці з собою».
Натомість Аннетте Лінгенаубер з Гамбурга говорить, що лікарі побоюються порушення або відставання в розвитку дитини в області грубої і дрібної моторики й розвитку мови. У дітей старшого віку цифрова залежність призводить до порушення соціальних навичок.
Слід пам’ятати, що для дитини, яка росте і розвивається, важливо дотримуватися розпорядку дня. Як правило, такий розпорядок має включати час, відведений на сон, харчування, прогулянки, розваги тощо. Використання ґаджетів можна віднести до розваг, обмеживши час їх використання і контролюючи зміст. Звичайно, дитина не може сама контролювати дотримання розпорядку, це, безумовно, необхідно робити дорослим.
Отже, можна зробити висновок, що для сучасних дітей використання ґаджетів не є небезпекою, якщо це контролюється дорослими, які усвідомлюють ігровий, розвивальний та освітній аспект сучасних технологій.
с. н, с. Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем НАН та МОН України, к. ф. - м. н.,
Ю. М. Волков,
с. н. с. Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем НАН та МОН України, к. б. н.